tirsdag 11. september 2012

Skal det være en Squash?

Føler jeg er blitt skikkelig turmenneske den siste måneden. Eller skikkelig var kanskje å ta litt hardt i.... Fikk et lite push av en venninne, der vi er en gjeng som skulle gå tur / trene hver dag i hele august. Det gikk over all forventning og nå fortsetter det også ;) Vel, har vel egentlig ikke noen unskyldning for ikke å gå tur - jeg har jo hund. Men det er ikke alltid like lett å komme seg ut både pga vær, vind og stive ledd, men foreløpig går det som en lek.

Vi (min mann, hunden og jeg) pleier å gå i Botanisk Hage som ligger bare 5 min kjøretur fra her vi bor. Akkurat fin rundtur som vi bruker 1/2 time på. Ikke store turen, men det holder fint. Her hin dagen tillot vi oss å ta en Squash. Eller dvs, den lå på bakken, så vi reddet den fra døden og alle sneglene. Den hadde knekt av fra festet sitt. Da vi kom hjem var spørsmålet, hva skal vi bruke squashen til mon tro? Søkte litt på nettet og fant en god oppskrift som vi prøvde ut, med litt modifikasjoner. Det kan absolutt anbefales, og jeg vil gjerne dele den med dere.


Squashgrateng med kjøttdeig.

 500 gram kjøttdeig
1 løk
1 paprika
1 boks mais
1 fedd hvitløk
1 boks (ca. 3 dl) hakkede tomater
1,5 dl fløte
salt & pepper
Ost
 
Sett ovnen på 200 grader.

Skjær squashen i skiver, dryss salt over, og la dem renne av seg i et dørslag.
Hakk hvitløk, paprika og løk. Stek kjøttdeig, hvitløk, paprika og løk i en stekepanne. Tilsett tomater, og fløte. Kok opp og smak til med salt og pepper. Tilsett mais helt på slutten.

La koke i ca. 10 minutter. Fordel kjøttsaus og squash i en smurt form. Strø over ost. Gratiner i en halvtime.

Serveres gjerne med en salat til og/eller brød.

Håper det faller i smak - det gjorde det her i huset.

Ha en fin fin tirsdag.




2 kommentarer:

banglamarie sa...

Tror ikke det er så populært å plukke grønsaker på Arboretet. Det er en botanisk hage som har gratis adgang.

kjersti sandnes sa...

Hei. Koselig blogg:) Og veldig søt hund, så du var blitt bitt, skummelt, jeg hadde nok gjort akkurat det samme... Man reagerer jo helt instinktivt:)